Ik maak de regels niet meneer

Deze week ben ik naar de sportschool gegaan om mijn lidmaatschap (van iets langer dan een jaar) op te zeggen. Ik kwam erachter dat ik sporten in een sportschool helemaal niet leuk vind en dat ik er (daarom) geen gebruik van maak. Zonde geld, dus einde. Ik kom aan bij de receptie en zie dat iemand voor mij net lid aan het worden is en een formulier invult. Ik vraagaan de baliemedewerker: “Hoi, ik wil graag mijn lidmaatschap opzeggen”. Hierop zegt de medewerker niets, pakt in alle rust een visitekaartje en mompelt: ”Briefje sturen naar dit adres”. Dus ik zeg op mijn allervriendelijkst: “Meneer, ik kom hiernaartoe om mijn lidmaatschap op te zeggen en u sommeert mij, zonder enige uitleg, een brief te schrijven en naar dit adres te sturen. Waarom kan ik hier niet een formulier invullen net zoals deze meneer hier naast mij aan het doen is?” Hierop wist de baliemedewerker geen antwoord, en wendde zich tot zijn collega en die vertelde mij: “Ja meneer, ik luisterde al even mee in het gesprek, maar wij zijn hier natuurlijk geen administratief kantoor.’’ Hierop zeg ik: “Dat begrijp ik volkomen! Jullie zijn een sportschool, maar wat meneer naast mij doet heeft niets met administratie te maken?
De medewerker voelt zich nu in het nauw gedreven en zegt met zijn armen boven zijn hoofd:” Ik maak de regels niet meneer.”
“Dat weet ik, maar ik hoop wel dat u snapt wat ik bedoel?”
Zijn antwoord is: “Ja en nee”.
Hoezo “nee” dan?
“Ja, we zijn gewoon geen administratief kantoor”.

Ontzettend sterkte onderbouwing van zijn gevoerde argument. Het 2x herhalen ervan en ook nog eens middenin mijn gezicht liegen. Iemand vult een formulier in waardoor hij lid wordt en zij, als baliemedewerkers, zullen dat moeten verwerken in een computer, en hoe wordt dat ook wel genoemd? ADMINISTRATIE. Ja. Goedzo. Braaf.

De policy die Sportschool Anjer in de Wind (de naam noemen verdienen ze niet) hier voert is mensen intens simpel lid laten worden en het ontzettend lastig maken om je lidmaatschap op te zeggen, waardoor je maandenlang geld blijft overmaken. Een boevenstreek. Laf geld winnen. Weg ermee.

De man naast mij, die zijn lidmaatschap stond in te invullen, had deze situatie goed in zich opgenomen. Hij had zich geen moment in de discussie gemengd maar maakte binnen de discussie de beste keuze die je zou kunnen maken. Hij pakte zijn formulier op scheurde het voor de ogen van de medewerkers in stukken en zei op een akelig rustige toon: “Zo ga je niet met mensen om, aan deze schofterige bende ga ik niet meedoen, zo hoef ik niet af te vallen.” En hij liep op hoge poten de sportschool uit. Fantastisch!

De man mocht echt wel wat kilootjes kwijt , maar ik gok dat zijn vrouw, bij het horen van dit verhaal, het innerlijk van haar man zal koesteren en het overtollige vet geen enkel probleem meer vindt. Nou, geen enkel probleem… Misschien voor een paar weken…. Hoop ik voor hem…

Ik ben natuurlijk nog lang niet klaar met deze kwestie. Deze zaak zal nog een staartje krijgen. Michael van de Botemalen (mijn manager) heeft na dit verhaal informatie ingewonnen bij de Consumentenbond of Sportschool Anjer in de Wind daar negatief genoemd wordt. En jawel, er waren meer klachten op het gebied van “het opzeggen van een lidmaatschap” bij Sportschool Anjer in de Wind. Op 31 Januari 2013 schreef de Consumentenbond het volgende:

“ Sportschool Anjer in de Wind heeft aan de Consumentenbond toegezegd binnen 3 weken op zijn website een opzegformulier te plaatsen waarmee via internet opzeggen mogelijk is. Ook biedt de sportschoolketen nu in zijn voorwaarden de mogelijkheid om bij een Sportschool Anjer in de Wind filiaal zelf schriftelijk op te zeggen, waarbij de opzegger direct een bevestiging hiervan ontvangt.
Sportschool Anjer in de Wind stelde als voorwaarde dat opzeggen alleen per brief kon naar een postbusadres. In de wet staat echter dat een overeenkomst op dezelfde manier moet kunnen worden opgezegd als die is aangegaan. Bij Sportschool Anjer in de Wind is dat in veel gevallen via internet of bij de sportschool zelf. De Consumentenbond ontving veel klachten over de verwerking van opzeggingen: consumenten stuurden een brief naar het postbusadres, maar de opzegging werd niet verwerkt en het abonnementsgeld werd nog steeds afgeschreven.

Dit staat op de site van Sportschool Anjer in de Wind bij de meest gestelde vragen:

Hoe kan ik mijn abonnement opzeggen?Je kunt je lidmaatschap beëindigen door schriftelijk op te zeggen. Stuur je opzegbrief naar ************* of lever deze in aan de balie van een Sportschool Anjer in de Wind vestiging. Alleen leden die het lidmaatschap via de officiële website van Sportschool Anjer in de Wind zijn aangegaan, hebben tevens de mogelijkheid om ook via deze website op te zeggen. Klik hier om dit opzegformulier online in te vullen.

Ik heb mezelf niet op internet ingeschreven.

Trek je eigen conclusie.

Ik ga binnenkort mijn brief schrijven. Eén naar de consumentenbond en één naar de sportschool.

Wordt vervolgd.

Tot volgende week!

K.

Deel dit bericht